Przemoc ma zwykle miejsce na terenie szkoły. Dlatego to szkoła jest odpowiedzialna za rozwiązanie problemu. Punktem wyjścia do wszelkich działań na rzecz ochrony i bezpieczeństwa poszkodowanego dziecka jest odpowiednia diagnoza problemu.
Pamiętajmy, że zasadą jest tu ochrona dziecka poszkodowanego, a zatem nasze działania nie mogą przynieść mu dodatkowej szkody, ośmieszenia czy narażać go na kolejny stres. Muszą być przemyślane, często dyskretne i rozważnie rozplanowane.
Pomocą w rozpoznaniu problemu przemocy w naszej klasie może być dla nas:
- indywidualny wywiad z dzieckiem poszkodowanym
- indywidualny wywiad z rodzicem dziecka poszkodowanego
- indywidualny wywiad z agresorem/sprawcą przemocy, lub jego rodzicem
- indywidualne rozmowy z dziećmi będącymi „obserwatorami” wydarzeń (lub zebranie ich pisemnych opisów sytuacji)
- przeprowadzenie ankiety w klasie na temat agresji/przemocy w klasie,
- obserwacja wychowawcy
- specjalna obserwacja pedagoga szkolnego danej klasy (np. towarzyszenie klasie przez cały dzień pod pretekstem oceniania nauczycieli)
- zebranie informacji (obserwacji) od nauczycieli uczących daną klasę
- analiza monitoringu.
Jeśli w trakcie naszej pracy dowiemy się, że mamy do czynienia z przemocą, powinniśmy przeprowadzić interwencję.